Cooperació Internacional en Salut Mental i Drogodependències

Data d'inici: 25/06/2018
Data darrera sessió presencial: 29/06/2018
25 hores

De dilluns a dijous de 15 a 19 h, i divendres de 9 a 14 h i de 15 a 19 h (25 h classe presencial + 5 h treball de l'alumne)

Lloc de realització: Facultat d'Infermeria (Campus Centre)

– Aquest curs permetrà conèixer una experiència d'èxit d'implementació d'un model d’atenció basat en la salut mental comunitària, i la disposició dels recursos planificats corresponent al model desplegat a Catalunya al llarg dels darrers cinquanta anys. Permet adquirir nocions i habilitats d'aquest abordatge comunitari també vigent en el sistema de salut català.
– Així mateix, aquest curs pretén ampliar la visió en un context de cooperació internacional, i conèixer així les particularitats que comporta la implementació d'aquest model en regions desfavorides que disposen de pocs recursos. Es basa en l'experiència de Bluefields, però és un exemple fàcilment extrapolable a altres regions que es troben en vies de desenvolupament.

Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d'Estiu de la Xarxa Vives d'universitats, amb independència dels cursos en què s'inscriguin. És a dir, només es podrà reconèixer 1 ECTS per CURS ACADÈMIC.

– A futurs professionals (estudiants) i a professionals que treballen en l'atenció a la salut mental des de l'àmbit de la salut o de la psicologia, l'educació i el  treball social, i que vulguin participar en projectes de cooperació internacional.
– També s'adreça a futurs professionals (estudiants) i a professionals que treballen en l'atenció a la salut mental en el nostre entorn (metges, infermers, psicòlegs, educadors, treballadors socials...) i que volen incrementar el coneixement del model d'atenció de salut mental comunitària.
– A persones que tenen interès en temàtiques de cooperació internacional, i que volen conèixer amb més profunditat el projecte del CAPS de Bluefields.

En el marc de l’agermanament entre la ciutat de Girona i el municipi de Bluefields (Nicaragua), des de l’any 2002 es duu a terme un projecte de cooperació consistent en la implementació d’un centre d’atenció psicosocial (CAPS) que s’ha convertit en el centre de referència de la Xarxa d’Atenció a la Salut Mental de tota la RACCS (Regió Autònoma Costa Carib Sud), a Nicaragua. Es tracta d’una xarxa d’atenció a la salut mental i addiccions constituïda per diferents recursos i amb el CAPS com a eix vertebrador, que treballa amb un model d’atenció basat en la salut mental comunitària. La disposició dels recursos planificats correspon al model desplegat a Catalunya al llarg dels darrers cinquanta anys. Des de la Facultat d’Infermeria de la UdG, conjuntament amb la Comunitat Terapèutica del Maresme, l’IAS, la fundació Drissa i l’Ajuntament de Girona, es proposa aquest curs amb l’ànim de donar a conèixer aquest model de cooperació internacional en salut mental i drogodependències basat en l’experiència de Bluefields.

– Conèixer i sistematitzar les característiques geodemogràfiques, econòmiques, culturals i socials d’un territori i els determinants de la seva salut mental.
– Conèixer els principis de la salut mental comunitària i els elements implicats en un projecte de cooperació internacional.
– Identificar les necessitats en termes de promoció, prevenció, tractaments i rehabilitació psicosocial. Conèixer el paper dels diferents professionals.
– Conèixer les dificultats i els obstacles personals, socials, ètnics, culturals, econòmics i polítics.
– Reconèixer els aspectes ètics de la cooperació.

– Adquirir aquesta visió de la salut mental comunitària enriquirà els futurs professionals i també aquells professionals que es dediquen a la salut mental, oferint-los  una perspectiva més plural, completa i integral.
– Aquest curs proporciona una mirada real de l'abordatge en salut mental a aquelles persones que participen en projectes de cooperació internacional.

• Facultat d'Infermeria de la UdG

Curs d'estiu

Introducció a la Programació Neurolingüística. Com Tenir més Autoconeixement i Noves Eines per Gestionar els Canvis

Edició: 1a Edició | Lloc: Parc Científic i Tecnològic de la UdG | Idioma: Català |Data inici: 28/06/2018