Fabricació Additiva: Impressió i Escaneig 3D

Data d'inici: 15/10/2018
Data darrera sessió presencial: 28/02/2019
Data de finalització: 30/06/2019

Dilluns i dimecres de 17 a 21 h.

Lloc de realització: Aulari Comú - Campus Montilivi de la UdG

– Aprendre tot allò referent a les tecnologies de fabricació additiva.
– Practicar amb les tecnologies que permeten fer productes de forma lliure, en formes.
– Fabricar els productes que donen realitat a les nostres idees.

– Gerents
– Directors i responsables d'R+D
– Directors i responsables tècnics
– Estudiants d’enginyeria
– En general, a tots aquells que tinguin uns certs coneixement tècnics i vulguin conèixer de primera mà les possibilitats de la fabricació additiva en les seves diferents vessants, i com aplicar-les als processos de fabricació.

En l’actualitat estem vivint una de les anomenades revolucions industrials motivada per l’aparició de tecnologies que funcionen amb un principi diferent dels tradicionals i que permeten crear productes amb llibertat de formes a partir de l’addició de capes de material. Són els coneguts processos de fabricació additiva o, més vulgarment, la impressió 3D. De fet, la fabricació additiva està integrada per un conjunt de tecnologies que combinen diferents materials, diferents principis d’unió i diferents fonts d’energia per arribar a la consolidació del producte definitiu.
La fabricació additiva pertany a l’àmbit de la manufactura avançada, una de les tecnologies facilitadores essencials identificades com a factor de productivitat i innovació per la Comissió Europea.

Les tecnologies de fabricació additiva evolucionen a una velocitat vertiginosa i generen un sector en plena expansió. Aquestes tecnologies estan considerades per molts sectors empresarials com un eix potencial de creixement.
El repte de les empreses no resideix únicament en l’adquisició de coneixement de software o hardware, o en l'adquisició i disponibilitat d’equipament, sinó en el canvi conceptual necessari per passar dels mètodes de fabricació tradicional substractiva, d'emmotllament o de deformació cap a la nova idea de fabricació additiva.
Actualment, està demostrat que no hi ha cap pla d’estudis, ni tan sols en els estudis d’enginyeria, que desenvolupi coneixement des de diferents perspectives com ara disseny, tecnologies, fabricació, materials i productes aplicats als conceptes de la fabricació additiva. Més enllà d’alguna sessió, tema o pràctica amb tecnologies relacionades amb la fabricació additiva, no existeix un curs desenvolupat i centrat exclusivament en la temàtica de la fabricació additiva. Sembla estrany, doncs, que la realitat situï la fabricació additiva en un punt de potencialitat que no es correspon amb els plans d’estudi actuals. Així doncs, un curs d’especialització pot ser l'eina per dotar la fabricació additiva de l’audiència acadèmica requerida.

– Aprenentatge i adquisició dels coneixements relatius a la fabricació additiva.
– Conèixer les diferents tecnologies de fabricació additiva.
– Conèixer els principis de consolidació de materials en els processos de fabricació additiva.
– Conèixer els materials dels processos de fabricació additiva.
– Descripció d’aplicacions de la fabricació additiva.

Complementa els coneixements tècnics assolits en el grau (per a estudiants que estiguin cursant el grau i també per aquells que ja l'hagin cursat).

• Departament d'Enginyeria Mecànica i de la Construcció Industrial de la UdG

Entitats col·laboradores