Curs de postgrau

Data d'inici: 06/10/2017
Data de finalització: 9/03/2018
Data darrera sessió presencial: 16/02/2018

dimarts i divendres, de 18 a 21 h.

Lloc de realització: Facultat d'Educació i Psicologia de la UdG - Campus Barri Vell (Girona)

Capacitar per a l’exercici de la professió orientadora en la diversitat de la manifestació intel·lectual i, en especial, de la més desconeguda capacitat intel·lectual superior en un context d’escola inclusiva. Les intel·ligències superiors han de tenir el seu espai en un context escolar divers i inclusiu on els alumnes puguin desenvolupar les seves potencialitats segons els seus perfils cognitius.

A qui s' adreça

A tots aquells professionals de l' àmbit educatiu i de la psicologia educativa i professionals de la salut que intervenen en infància i adolescència.

– Titulats universitaris docents, psicòlegs, pedagogs, educadors/res socials
– Estar treballant en el camp de l’orientació psicopedagògica i amb competència per a l’aplicació de determinats instruments de diagnòstic, assessorament i elaboració d’adaptacions significatives del currículum.
– Aquelles persones sense titulació universitària que desitgin matricular-se hauran de demanar-ho per escrit a la Direcció del Postgrau indicant els motius que originen la sol·licitud. La petició no genera automàticament l’acceptació, que haurà de ser motivada per escrit. Aquestes persones podrien ser acceptades si reuneixen les condicions i hi ha places vacants.
Les persones que no tinguin titulació universitària obtindran un certificat d'assistència al curs.

Les noves realitats educatives fan necessari que els professionals de la psicologia i de l’educació es formin en les diverses manifestacions de les intel·ligències, des de la diversitat, per tal d’entendre, valorar i justificar metodologies d’intervenció educativa a l’escola, als instituts, a casa i a l’entorn social i, d’aquesta manera, ajudar de manera equitativa totes les persones independentment de la seva condició social, personal, intel·lectual, afectiva i emocional. Aquest postgrau proporciona les eines per fer-ho. Els professionals hauran d’aprendre models d’intervenció multidisciplinaris en el marc d’una escola inclusiva.

– Proporcionar als professionals de l’educació, la psicologia i la pedagogia els procediments bàsics per a la comprensió, valoració i intervenció en contextos inclusius de l’alumnat que presenta alguna de les singularitat de la capacitat intel·lectual i, especialment, l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals.
– Comprendre els processos neuropsicològics que originen la presència de manifestacions diverses de la intel·ligència.
– Interpretar i identificar des de les neurociències les capacitats intel·lectuals en referència a les capacitats superiors.
– Transferir a la pràctica diagnòstica el coneixement de les variables inter- i intrapersonals que permeten l’expressió funcional de la intel·ligència en contextos escolars, extraescolars i familiars.
– Identificar, a partir de les diverses eines de detecció i de valoració, les ACI, els límits, les interpretacions i els problemes que poden presentar els alumnes d’altes capacitats.
– Analitzar les condicions i característiques del funcionament dels equips professionals i de les  institucions que tenen com a objecte l’atenció a l’alumnat amb ACI.
– Implementar mesures educatives individuals o col·lectives.
– Investigar alguns dels aspectes de les altes capacitats i conèixer les seves principals fonts d’informació i de divulgació de forma crítica i constructiva.

– Atenció a l’alumnat d’altes capacitats, a partir de les tasques que tenen assignades els orientadors del centre docent.
– Diagnòstic i valoració de les condicions intel·lectuals, socials i emocionals de l’alumnat en entorns escolars i extraescolars.
– Orientació en equips multiprofessionals a persones amb altes capacitats, des de la diversitat, en entorns escolars, socioeducatius, serveis d’atenció primària, de salut i de desenvolupament infantil.
– Atenció a les persones que estiguin en l’àmbit privat o institucional com serveis socials, ajuntaments o consells comarcals.
– Ampliació de la formació en atenció a la diversitat en l’àmbit educatiu dependent del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya o d’organismes oficials.