Curs de postgrau

Data darrera sessió presencial: 10/03/2018

Divendres de 16 a 20 h i dissabte de 9.30 a 14.30 h

Lloc de realització: Parc Científic i Tecnològic de la UdG

Aquest curs està orientat a l'especialització de l'estudiant en l'estudi forense en l'àmbit de les famílies i en l'emissió del dictamen pericial. Parteix d'uns coneixements específics sobre aspectes psicològics del sistema familiar i dels menors en l'entorn legal i sobre la mediació familiar aplicada a la pràctica del perit social.

Pràctiques externes

El curs permet realitzar pràctiques externes.

A qui s' adreça

A professionals del treball social, de l'educació social o professionals d'altres disciplines afins (el reconeixement acreditatiu d'haver cursat el postgrau no habilita per actuar com a treballador social forense o educador social forense) que hagin cursat el Curs d'Especialització en Ciències Socials Forenses per a Professionals de l'Àmbit Social (UdG) o altres formacions generals en matèria de ciències socials forenses i/o peritatge social i es vulguin especialitzar en estudis forenses en l'àmbit de les famílies.

• Titulació universitària en Treball Social i Educació Social i els que tinguin la doble titulació de Treball Social i Educació Social.
  • També podran accedir a la formació tots aquells professionals amb formacions afins a l'àmbit social i les ciències forenses. En aquest cas, el reconeixement acreditatiu d'haver cursat el postgrau no habilita per actuar com a treballador social forense ni educador social forense.
  • L'estudiant haurà de tenir formació prèvia en ciències socials forenses i/o peritatge social que caldrà acreditar i que serà valorat per la Direcció de la Formació.

En les darreres dècades la figura del perit/a social, judicial i extrajudicial està agafant especial rellevància dins de l'Administració de Justícia.

Davant d’aquest recent reconeixement cal que els i les professionals de l'àmbit social es formin adequadament en el camp de les ciències forenses i de les actuacions pericials per tal de poder assumir adientment les responsabilitats que se'n deriven del seu exercici i evitar perjudicis resultants d'una mala praxi.

Un dels àmbits en els que té més presència el pèrit/a social en l'ordre civil és en l'àmbit de les famílies. La diversitat de situacions socials, estructurals, legals per les quals passen les famílies requereix de grans habilitats i coneixements específics en la matèria.

La finalitat d'aquest postgrau és capacitar a l'estudiant per a l'emissió del dictamen pericial, treballant des del mètode científic en l'estudi forense i l'elaboració de l'informe pericial social.

• Professionalitzar la pràctica de les ciències socials forenses en les valoracions forenses sobre la situació de la família i dels menors.
  • Obtenir uns coneixements teòrics i pràctics que avalin l'especialització dels professionals en l'emissió de dictàmens forenses en l'àmbit social i judicial de les famílies.
  • Adquirir capacitats i habilitats per a l'emissió del dictamen pericial i la seva defensa.
  • Capacitar l'estudiant per al desenvolupament metodològic dels estudis forenses.
  • Promoure en el professional la recerca de recursos metodològics per a l'estudi forense en l'àmbit de les famílies en un context social i legal.
  • Conèixer el contingut i els límits del dictamen pericial discriminant-lo de l'informe assistencial.
  • Sensibilitzar l'estudiant sobre la importància de conèixer els seus límits, competències i responsabilitats en l'avaluació i el dictamen forense en l'àmbit de la família i la infància.
  • Emmarcar les actuacions dels forenses socials dins d'un context ètic i deontològic definit.
  • Capacitar l'estudiant per a la defensa del dictamen a sala.
  • Promoure la bona praxi del perit social.