Curs de postgrau

Crèdits: 13 ECTS
Data d'inici: 20/10/2017
Data de finalització: 16/06/2018

Un o dos dissabtes al mes, de 9.30 a 18.30 h, i ocasionalment divendres tarda, de 16:30 a 19:30 h.

Lloc de realització: Euroaula i Institut d'Estudis de la Sexualitat i la Parella (Barcelona)

– Equip docent especialitzat en els diferents àmbits de les violències familiars.
– Orientació sistèmica que aborda les diferents violències familiars.

A qui s' adreça

A titulats universitaris en psicologia, medicina, pedagogia, magisteri, educació social i treball social.

Titulats universitaris en psicologia, medicina, pedagogia, magisteri, educació social i treball social.

La violència familiar, en les seves múltiples manifestacions, constitueix un greu problema social que és font de grans sofriments per als afectats i per això ha estat mereixedora d’una atenció continuada per part de la societat i dels seus dispositius sanitaris, legals i psicosocials. Malauradament, l’abordatge tradicional d’aquesta problemàtica ha tendit a ser reduccionista, bé perquè s’ha mantingut encotillat en determinats pressupostos d’escola, bé perquè s’ha realitzat des de plantejaments purament ideològics. Aquesta forma d’abordar el fenomen ha donat lloc amb excessiva freqüència a plantejaments poc pragmàtics, allunyats de les necessitats reals de la població a la qual es pretén servir i de vegades implementats a esquena dels interessos dels propis afectats i afectades.

El postgrau que oferim pretén adoptar una perspectiva diferent, en què es combinen, d’una banda, una perspectiva àmplia, integradora i transdisciplinar en la comprensió del fenomen de la violència familiar amb, per altra, una visió aplicada i pràctica que permeti generar solucions concretes amb les persones implicades en la violència i requereixen ajuda professional.

L’enfocament que servirà de base per integrar aquestes dues perspectives és el de la Intervenció Sistèmica Breu, que conjuga una visió relacional i contextual (no només familiar, sinó també professional i social) amb una aposta per mobilitzar de manera directa els recursos de les persones, privilegiant la veu dels afectats amb l’objectiu que ajudar-los en el seu procés d’apoderament i superació de la violència.

En aquesta línia, en tots els mòduls d’aquest postgrau s’oferiran mapes conceptuals per entendre el territori dels diferents tipus de violència familiar, per passar després a treballar claus per a la intervenció, la planificació dels casos i la coordinació amb altres recursos i professionals .

El caràcter del postgrau serà eminentment pràctic, amb l’objectiu que els participants entrenin competències per a la intervenció amb aquest tipus de situacions: habilitats d’avaluació del risc, de creació de l’aliança terapèutica i d’intervenció individual, familiar i de parella.

– Capacitar els alumnes per entendre la dinàmica relacional de la violència familiar en els seus diferents tipus i manifestacions.
– Entrenar els alumnes a detectar situacions de violència familiar.
– Capacitar els alumnes per catalitzar mesures de protecció i mobilitzar els recursos de la xarxa.
– Entrenar els alumnes en la intervenció psicoterapèutica en la violència familiar, des d’un enfocament integrador basat en la teràpia sistèmica breu.
– Saber planificar i desenvolupar intervencions terapèutiques eficaces en cinc àmbits:
            – En violència de parella
            – En el treball amb víctimes
            – En el treball amb agressors
            – En maltractament infantil
            – En violència filioparental

En definitiva, aquest curs pretén ajudar els alumnes a moure’s en la problemàtica de la violència des d’una perspectiva relacional, amb l’objectiu de poder intervenir de manera efectiva en la problemàtica de la violència i mobilitzar els recursos de les persones, les parelles i les famílies.

Aquest curs potencia el paper del professional de l'àmbit de la psicologia, medicina, pedagogia, magisteri, treball social i educació social en el seu exercici professional, formant-lo perquè pugui treballar en el suport i ajuda a les famílies i parelles en situació de violència.

• IESP
    Institut d'Estudis de la Sexualitat i la Parella (IESP)
    Interpersonal

Entitats col·laboradores