Diploma de postgrau

Data d'inici: 20/10/2017
Data de finalització: 03/09/2018
Data darrera sessió presencial: 15/06/2018

Divendres de 16 a 20 h i dissabte de 10 a 14 h (les sessions presencials es faran un cap de setmana al mes).

Lloc de realització: Biblioteca del Barri Vell - Campus Barri Vell (Girona)

Per completar la formació en l’àmbit de la filologia catalana per mitjà d’un coneixement pràctic de les aplicacions professionals de la llengua.

Per obrir-se expectatives de feina en el camp de la correcció i de l’assessorament lingüístic a mitjans de comunicació, institucions i organismes de tot tipus.

Per actualitzar els coneixements en el terreny de la llengua normativa catalana i de les convencions tipogràfiques i editorials en ús.

Per tenir un contacte real amb el món dels veritables professionals de la llengua i aprofitar-ne els contactes.

Pràctiques externes

Aquest curs inclou pràctiques obligatòries. L’objectiu és que els estudiants es familiaritzin amb el treball d’un corrector/assessor en el món editorial, institucional o en els mitjans de comunicació. Els estudiants coneixeran de prop el processos editorials dels textos i podran intervenir en alguna de les fases d’aquests processos segons el criteri dels tutors de pràctiques. Els estudiants podran fer pràctiques en alguna de les següents empreses/institucions col·laboradores o...

A qui s' adreça

– A titulats universitaris en els àmbits de la filologia, la lingüística, la traducció i la interpretació.

– A titulats universitaris en carreres afins a les anteriors amb coneixements superiors de llengua catalana.

– A professionals que treballen en correcció, planificació lingüística i ensenyament de la llengua catalana que vulguin actualitzar els seus coneixements i la seva experiència.

– A persones que ja treballin en l’àmbit de la llengua catalana i vulguin actualitzar-ne els coneixements.

– Ser titulat universitari en els àmbits de la filologia, la traducció o la interpretació.

– Ser titulat universitari en disciplines afins i que tinguin en certificat de coneixements superiors de llengua catalana o equivalents.

– Les persones que no tinguin cap titulació o en tinguin alguna de no relacionada amb el camp de la llengua hauran d’acreditar una experiència de com a mínim dos anys en el camp de la correcció de textos en llengua catalana.

– Només s’admetrà persones sense titulació universitària si demostren experiència en el camp de la correcció i tinguin el certificat de coneixements superiors de llengua catalana. La direcció del curs valorarà cada cas un per un i s’atribueix la potestat d’admetre o no la sol·licitud.

Aquest programa correspon a l’adaptació i actualització dels programes d’aquest mateix àmbit (Diploma de Postgrau en Llengua Catalana: Estàndards, Correcció i Planificació) impartits els cursos 1999-2002, i és també la versió actualitzada del Diploma de Postgrau en Llengua Catalana: Correcció de Textos Orals i Escrits que ja es va dur a terme els cursos 2011-2012 i 2012-2013, amb un èxit considerable de participants i una alta satisfacció quant al contingut i al desenvolupament. En aquesta ocasió es presenta, per primera vegada, en format semipresencial, amb la voluntat d’arribar a un públic més ampli i de potenciar les eines d’autoaprenentatge.

Aquest diploma de postgrau és concebut des d’un punt de vista professionalitzador. Es pretén oferir una formació exhaustiva en tots els camps de la correcció de textos que permeti les persones interessades d’accedir al món del treball corresponent amb plenes garanties. D’acord amb el caràcter semipresencial, l’assistència a l’aula és puntual, i es concentra en set caps de setmana (divendres tarda i dissabte matí) durant el curs, de manera que és fàcilment compatible amb una eventual dedicació professional dels estudiants. Aquest format fa imprescindible, tanmateix, el treball continu a través de la plataforma moodle, en fòrums i en tutories personalitzades.

– Oferir una formació específica en les tècniques de correcció de textos orals i escrits en llengua catalana.

– Aprofundir en el coneixement de l’estàndard i de la gramàtica normativa. Conèixer les noves orientacions marcades per la nova Gramàtica de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (2016).

– Formar professionals que puguin dur a terme les intervencions que comporta la regularització lingüística en un àmbit determinat, tant pel que fa a les formes com a les funcions de les varietats lingüístiques.

Les principals sortides són les següents: corrector lingüístic, corrector d’estil, corrector tipogràfic i assessor lingüístic.

El curs també serveix per actualitzar coneixements de llengua normativa als professors de secundària i a altres professionals relacionats amb la llengua, com ara periodistes i traductors. Cal tenir en compte que s’hi tractaran els canvis i nous enfocaments de les qüestions ortogràfiques i gramaticals que deriven de l’aparició de la GIEC (2016).

Institut de Llengua i Cultura Catalanes
    Servei de Llengües Modernes

Màster

Filosofia 3/18