Curs d'estiu

Data d'inici: 02/07/2018
Data darrera sessió presencial: 06/07/2018
28 hores

De dilluns a divendres de 9 h a 14 h. Dijous també a la tarda, de 15:30 h a 18:30 h

Lloc de realització: Fundació d'Estudis Superiors d'Olot (C/ Joan Pere Fontanella, 3. Olot)

És una disciplina que sempre ha estat companya imprescindible de la ciència i de l’explicació científica. En els darrers anys les noves tecnologies li han proporcionat un nou impuls i n’han ampliat les potencialitats. Per això, i pel renovat interès per la natura, la il·lustració científica actualment experimenta un ressorgiment en amplis sectors del món de l’art i de la ciència en el nostre país: diverses acadèmies i escoles oficials d’art es plantegen introduir una assignatura d’aquest tipus dins de la seva formació. També des del món de la ciència (biòlegs, veterinaris, ambientòlegs i altres disciplines científiques) s'expressa la conveniència de recuperar una tècnica molt útil per als seus estudis que durant una època, per causes diverses, va ser menystinguda.

Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d'Estiu de la Xarxa Vives d'universitats, amb independència dels cursos en què s'inscriguin. És a dir, només es podrà reconèixer 1 ECTS per CURS ACADÈMIC.

A persones interessades en l'art i la ciència. El curs s'adreça tant al públic general interessat en el tema, com a il·lustradors professionals que vulguin conèixer una nova disciplina. També a científics i a estudiants d'art i de ciències que vulguin introduir-se en aquest món.

Es recomana tenir coneixements bàsics de Photoshop (no és imprescindible).

La il·lustració científica és una disciplina que sempre ha estat una companya imprescindible de la ciència i, en els darrers anys, ha viscut un fort ressorgiment en el nostre país.
La imatge d’aquesta disciplina evoca en molta gent les notables il·lustracions del segle XIX. Aquestes grans imatges certament van constituir un dels moments més brillants d’aquesta disciplina, però no tenen res a veure amb el potencial i la presència que té actualment tant en el camp de la ciència com en la nostra quotidianitat. Tot i que en el seu moment es va pensar que els avenços tecnològics en el camp de la fotografia la relegarien a una simple expressió romàntica, totes dues disciplines han demostrat que no només poden conviure, sinó que es reforcen i complementen una a l’altra. La il·lustració, a diferència de la fotografia, permet alterar i manipular la realitat, mostrant coses que a simple vista no es veuen, com molècules o recreacions de planetes, o crear imatges ideals i esquemes del subjecte que es vol estudiar. Tant amb tècnica tradicional com amb l'última tecnologia, trobem mostres d’il·lustració científica i naturalista en molts àmbits diferents: museus, atles de medicina, guies de camp, revistes de prestigi (Nature, National Geographic), televisió, llibres escolars de ciències, recreacions 3D per a biotecnologia, recreacions astronòmiques, etc.
Aquest curs vol oferir una visió global sobre aquesta disciplina, mostrant-ne les metodologies principals i algunes de les temàtiques que la conformen, i permetent fer un tast d'un món on la ciència i l'art es donen la mà.

– Oferir una visió introductòria de la il·lustració científica que permeti a l'alumne conèixer algunes de les tècniques i disciplines que la conformen.
– Mostrar els valors de l'observació del natural i del treball de camp.

– Docència en escoles d'art.
– Il·lustració en publicacions i editorials.

• Fundació d'Estudis Superiors d'Olot

Entitats col·laboradores