Curs d'estiu

Productes Locals i de Proximitat com Atractiu Turístic: Alimenturisme

Tipologia: Curs d'estiu
Data d'inici: 16/07/2018

ON LINE (20 h virtuals + 5 h treball individual)

Lloc de realització: ON LINE

Raons acadèmiques (conèixer amb més profunditat el turisme dels aliments), raons professionals (saber millor quins agents implicats i aspectes essencials cal gestionar) i raons personals (descobrir un producte local i de proximitat que ens pot interessar visitar en les properes vacances o sortides), són raons múltiples i compatibles per fer el curs.

Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d'Estiu de la Xarxa Vives d'universitats, amb independència dels cursos en què s'inscriguin. És a dir, només es podrà reconèixer 1 ECTS per CURS ACADÈMIC.

El curs té caràcter divulgatiu i s’adreça a persones que, per diferents motius, estiguin interessades en el tema. Especialment interessant per a persones vinculades a empreses agroalimentàries, petits productors i associacions, hotels, ajuntaments, botigues gurmet, restaurants, operadors turístics, així com entitats públiques i organitzacions empresarials com clústers, associacions empresarials turístiques, consells reguladors de denominacions d’origen o indicació geogràfica protegida d’aliments o turisme, i apassionats dels aliments (en anglès, foodlovers o foodies) que volen descobrir indrets on el producte alimentari local i de proximitat és el protagonista.

El curs presenta els aliments com a atractiu turístic, i en especial els que s’elaboren en el territori català, actualment anomenats productes locals i de proximitat.
Els consumidors volen conèixer l’origen dels aliments, i el consumidor turista dedica part del seu temps d’oci a descobrir l’origen dels aliments i tastar-los. Es valoren aquells productes quilòmetre zero, ecològics, d’elaboració artesana i relacionats amb el moviment slow food així com els productes autòctons de temporada i amb identitat o marca protegida.
Les empreses agroalimentàries estan interessades a promocionar els seus productes, la seva marca comercial i potenciar la venda directa, indirecta i l'exportació. Poder-se integrar en una ruta i destinació turística és una estratègia guanyadora per donar-se a conèixer i generar negoci.
Els operadors turístics i agents implicats en el territori volen incrementar el nombre de visitants i allargar-ne l’estada, i les activitats vinculades al turisme dels aliments permeten aquest desenvolupament sostenible i coherent amb el territori.
Les entitats locals i l’Administració pública també estan interessades en reivindicar el patrimoni agroalimentari, i posar-lo en valor com atractiu turístic és un repte i una oportunitat. Precisament durant el 2016, la Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència Catalana de Turisme, va impulsar l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme.
Per aquest motiu, és important identificar les claus per crear innovacions i actuacions que permetin oferir noves experiències sensorials als visitants. Una realitat econòmica, que s’anomena alimenturisme© (en anglès FoodTourism), per oferir noves experiències al visitant.

Les competències que ha d’assolir l’estudiant són les següents:
a) identificar un mapa català d’aliments visitables i productes locals i de proximitat singulars,
b) conèixer els diferents nivells d'actuació i possibles innovacions en serveis turístics en l'àmbit del turisme dels aliments,
c) reflexionar sobre l'experiència turística basada en els cinc sentits per crear experiències i emocions al visitant,
d) identificar els agents implicats en el turisme dels aliments, i

e) conèixer exemples reals d’activitats ofertes per empreses agroalimentàries, restaurants i altres operadors turístics.

Múltiples sortides professionals en el món de les empreses vinculades als aliments i al turisme que potencia el patrimoni gastronòmic en un territori.