Identificació

Preu: 185,00€
Horari: De dilluns a divendres de 9.30 a 14 h
Lloc realització: Facultat de Medicina - Campus Centre UdG

– Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d’Estiu de la Xarxa Vives d’universitats, amb independència dels cursos en què s’inscriguin. És a dir, només es podrà reconèixer 1 ECTS per CURS ACADÈMIC independentment del nombre total de Cursos d’Estiu que realitzi en un mateix CURS ACADÈMIC (Exemple: 1 Curs d’Estiu = 1 ECTS;  4 Cursos d’Estiu en el mateix Curs Acadèmic= 1 ECTS, etc.).

– Si ets alumne UdG és imprescindible, per a l'atorgació del crèdit de reconeixement acadèmic, que al finalitzar la teva inscripció omplis el següent formulari (fes clic aquí).

OBJECTIUS

– Objectiu: aproximació a les tècniques bàsiques d’anàlisi de material esquelètic humà recuperat en intervencions arqueològiques i forenses.
– Competències: (a) diferenciació entre restes humanes i animals; (b) habilitats pràctiques de determinació sexual i estimació de l’edat; (c) identificació d’indicadors paleopatològics; (d) coneixements de les possibles anàlisis bioquímiques.
– Resultats esperats: capacitat d’enregistrar la informació antropològica bàsica en una fitxa de registre de laboratori.

A QUI S'ADREÇA

A estudiants i graduats d’Història, Arqueologia, Ciències de la Salut i Ciències Biològiques. Estudiants i titulats de cicles formatius de la branca sanitària i titulats equivalents de FP2. Personal de museus i totes aquelles persones interessades en l’estudi de les poblacions passades mitjançant el material esquelètic humà o l’antropologia forense.

PROGRAMA

Tema 1. Antropologia de camp. Exhumació de restes esquelètiques. Tipus d’enterraments. Tècniques, protocols i fitxes de registre de camp.
Tema 2. Anatomia de l’esquelet humà i anatomia comparada. Diferenciació entre restes esquelètiques humanes i animals.
Tema 3. Variabilitat de la morfologia esquelètica. Normalitat, variabilitat i patologia.
Tema 4. Estudis de creixement i desenvolupament aplicats a la paleoantropologia i l’antropologia forense.
Tema 5. Estimació de l’edat d’individus adults i subadults mitjançant marcadors: símfisi púbica, superfície auricular, extrem esternal de les costelles, acetàbul, desgast dental, sutures del crani, fusió de les epífisis, taxes de creixement, desenvolupament, erupció dental. Funcions polinòmiques.
Tema 6. Determinació sexual d’adults i subadults. Dimorfisme sexual del crani, del coxal i dels ossos llargs. Funcions discriminants.
Tema 7. Antropometria. Tècniques antropomètriques. Lateralitat i asimetria funcional. Càlcul de l’estatura i les proporcions corporals.
Tema 8. Paleopatologia. Manifestacions òssies de malalties congènites, metabòliques, degeneratives, traumàtiques, infeccioses i tumorals.
Tema 9. Paleoquímica. Composició del teixit ossi. Anàlisi de paleodieta mitjançant isòtops estables i elements traça. Anàlisi d’ADN antic mitocondrial i nuclear per a la reconstrucció de les relacions familiars, migracions i determinació sexual.

PROFESSORAT, DIRECCIÓ I COORDINACIÓ

Dra. Carme Rissech. Veure currículum a l'apartat de coordinació.

* La direcció es reservarà el dret de fer canvis en l'equip docent en cas que alguns dels professors no puguin impartir la seva matèria, garantint el mateix nivell de qualitat i categoria professional.

Coordinació

Carme Rissech Badallo. Professora associada d’Anatomia i Embriologia Humana. Membre del grup de Recerca d’Anatomia Clínica, Embriologia i Neurociència (NEOMA). Docència d’anatomia i embriologia humana en el grau de Medicina. Professora de Biologia Humana Aplicada, Antropologia Física i Antropologia Forense en el grau de Biologia i el Màster d’Antropologia Biològica de la UAB i la UB (2006-2012). Docència especialitzada en Paleoantropologia i Antropologia Forense.

Organitza:

Matricula't