Curs d'especialització

Gestió Alternativa de Conflictes, Mediació Comunitària i Familiar i del Poble Gitano

Codi: 194136
Tipologia: Curs d'especialització
Idioma: Català i castellà
Data d'inici: 16/10/2019
Data darrera sessió presencial: 17/06/2020
Data de finalització: 17/06/2020
14 ECTS / 80 hores presencials

Dimecres de 16 a 20h. Les visites als serveis de mediació dependrà de la disponibilitat del servei.

Lloc de realització: Seu del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya: Passeig del Taulat, 266. Barcelona

• Els coneixements adquirits en el curs permetran als alumnes créixer tant en l'ambit personal com professional.
  • Aquest curs està dissenyat per tal de potenciar les capacitats dels mediadors del col·lectiu gitano, i per tal que puguin obtenir un títol que els permeti l’homologació al Departament de Justícia.
  • El curs està pensat d’una manera que combini la part teòrica, amb docents de reconegut prestigi i expertesa professional en l’àmbit de la gestió de conflictes, la família i del dret privat, amb una part més pràctica i enfocada al col·lectiu. Per això es proposa col·laborar amb alguna entitat que treballi amb el col·lectiu gitano amb l'objectiu de portar mediadors.
  • El coneixement i les competències adquirides són molt útils i pràctiques, i et permet aplicar-les a diferents àmbits i situacions conflictives.

Pendent de la renovació d'homologació per part del Centre de Mediació de Dret Privat de la Generalitat de Catalunya com a formació específica en mediació, en l'àmbit familiar, en l'àmbit del dret privat i en la part general.

• A mediadors i mediadores del poble gitano amb experiència en la mediació, però que no han rebut una formació homologada pel Departament de Justícia.
  • A treballadors que tinguin relació, en la seva feina, amb el poble gitano; i líders veïnals del col·lectiu o d'organitzacions que necessitin adquirir habilitats mediadores.

Persones i professionals que poden justificar (mitjançant una carta de recomanació o un breu informe d’institucions públiques, entitats o empreses) els seus coneixements pràctics o experiència professional, associativa, o fins i tot voluntària, en la prevenció, gestió i resolució de conflictes i també en mediació.

Aquesta proposta de formació reuneix els requisits que exigeix el Centre de Mediació en Dret Privat de Catalunya del Departament de Justícia d’acord amb l’ordre JUS/428/2012, de 18 de desembre, per la qual es regulen els continguts bàsics i el procediment d’homologació de la formació específica en matèria de mediació en l’àmbit del dret privat.

Al llarg dels darrers catorze anys, a Catalunya i l’Estat espanyol –i abans també en altres països europeus i del món– s’han dut a terme projectes i programes de gestió i resolució de conflictes públics per part d’institucions públiques i organitzacions privades que han facilitat un corpus de coneixement i unes fórmules d’intervenció en aquest camp. Avui hi ha molts professionals formats que desenvolupen aquest treball per mitjà de diferents processos en institucions públiques i organitzacions privades en l’espai públic del nostre país. Un d’aquests professionals és el col·lectiu gitano, un col·lectiu que té unes habilitats i pràctiques mediadores per a la seva praxi quotidiana, però que no compta amb formació homologada segons els requisits del Departament de Justícia.

Precisament, la resolució i gestió dels conflictes públics ja no és patrimoni exclusiu dels governs i les administracions públiques, tot i ser les institucions encarregades d’oferir garanties de seguretat i estabilitat socials. En aquest sentit, el col·lectiu gitano fa anys que gestiona conflictes; un bon exemple és la proliferació de projectes o serveis impulsats pel mateix col·lectiu i que aposten de forma clara per la mediació. Aquesta formació, doncs, compleix els requisits del Departament de Justícia que permeten als mediadors gitanos acreditar-se com a mediadors, però al mateix temps aposta perquè es modernitzin i es redefineixin per tal d’adaptar-se a les necessitats i exigències col·lectives i individuals actuals, revisant el seu paper dins l’espai i l'esfera pública.

En un context de canvis, de transformacions profundes, constants i trepidants, i també de crisi, on conviuen vells models que no acaben de desaparèixer i nous models que no acaben de sorgir, el conflicte ha esdevingut una coordenada estable per entendre com funciona i es desenvolupa la societat actual. Precisament, de la capacitat de gestionar i resoldre els conflictes amb èxit en depèn la governabilitat de les nostres institucions i comunitats. En aquest sentit, aquest curs, a més de complir els requisits que el fan homologable per part del Departament de Justícia, ofereix un temari que s'adapta totalment al col·lectiu gitano. Pel que fa al quadre docent, combinarà professors que ensenyaran els aspectes teòrics amb classes participatives i docents provinents del poble gitano que aportaran la part pràctica.

• Assolir coneixements teòrics i pràctics que permetin la intervenció en els conflictes, el seu abordatge i la seva gestió.
  • Conèixer les causes i les conseqüències del conflicte en el sistema social, així com el paper de les institucions, organitzacions, famílies i organismes que hi operen.
  • Capacitar-se per a la intervenció professional en els conflictes comunitaris, familiars i civils.
  • Tenir competències per detectar, gestionar i resoldre conflictes en l’espai comunitari, la família, la xarxa de serveis públics, el treball en equip d’institucions i organitzacions i la coordinació de projectes i de bones pràctiques.
  • Disposar de pautes i criteris per a l’elaboració de projectes de mediació comunitària i de bones pràctiques per a la gestió del conflicte comunitari, familiar i civil i la seva avaluació.

• Expert i assessor en gestió i resolució de conflictes en general, especialment familiars, ciutadans, comunitaris i de governança.
  • Analista en gestió i resolució de conflictes.
  • Dissenyador de sistemes i processos per a la gestió de conflictes.
  • Conciliador, Mediador, negociador, constructor de processos de pau i de resolució de conflictes.
  • Formador en mediació, gestió i resolució de conflictes en general i en l’àmbit públic.

• Fundació UdG: Innovació i Formació
    Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació