Curs d'estiu

Data de finalització: 10/07/2020
2 ECTS / 15 hores de videoconferència

De dilluns a divendres, de 17 a 20 h

Lloc de realització: On line, per videoconferència en temps real amb la plataforma Zoom.

Els continguts del curs són originals, divertits i ens fan reflexionar sobre la realitat que ens envolta. Constitueixen una tria molt heterogènia d'idees que provenen de disciplines molt diverses, amb un únic fil conductor: la sorpresa i la bellesa. Fomenten la creativitat i la imaginació dels participants des d'una perspectiva lúdica.

Els estudiants de la Universitat de Girona podran reconèixer 1 ECTS (crèdit de reconeixement acadèmic) per la participació en cada edició dels Cursos d'Estiu de la Xarxa Vives d'universitats, amb independència dels cursos en què s'inscriguin. És a dir, només es podrà reconèixer 1 ECTS per CURS ACADÈMIC.

A qualsevol persona amb inquietuds culturals i amb ganes de reflexionar sobre la realitat.

Cal disposar d'ordinador amb connexió a internet.

Quantes dimensions té el nostre Univers? És quantificable la bellesa d'una peça musical? Què té a veure la compressió de la informació binària amb el desxiframent de les escriptures antigues? Som lliures per prendre les nostres decisions? Tenen una sortida lògica les paradoxes associades al concepte d'infinit? Què és la realitat des del punt de vista de la mecànica quàntica?

Els protagonistes d'aquests curs seran l'entropia, el caos, l'infinit, la quàntica, la relativitat, la geometria de l'espai-temps..., però també la música, la criptografia, el desxiframent d'escriptures antigues, el concepte de llibertat. En la comprensió de l'Univers, i al darrere dels avenços científics més importants de tots els temps, hi ha idees matemàtiques bellíssimes que es poden entendre sense recórrer a equacions. En aquest curs, destinat a un públic general, presentarem sense cap tecnicisme alguns dels moments més brillants del pensament humà.

• Presentar sense tecnicismes i de manera entenedora alguns dels conceptes clau de la ciència contemporània com l'entropia, el caos, els mètodes criptogràfics, la teoria de la relativitat, la noció moderna d'espai-temps i la mecànica quàntica.
  • Fer patent que la ciència d’avantguarda forma part de la cultura humanística, i que les teories científiques modernes i els seus conceptes poden ser entesos i apreciats per qualsevol persona amb inquietuds culturals, no necessàriament amb formació científica prèvia.

• Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació
  • Càtedra Lluís A. Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica Aplicada