Diploma de postgrau

Data d'inici: 03/10/2019
Data darrera sessió presencial: 04/04/2020
Data de finalització: 04/04/2020

De dilluns a dijous, de 15 h a 19 h, del 3 d'octubre de 2019 al 24 de març de 2020.
Sortides de camp, els dissabtes, de 10 h a 14 h, del 19 d'octubre de 2019 al 18 d'abril de 2020.

Lloc de realització: Sessions presencials: Fundació Estudis Superiors d'Olot. Sortides de camp:veure calendari web

• Obtenir els coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre la il·lustració científica i les seves diverses disciplines.
  • Conèixer les principals eines de treball de l’il·lustrador, tant dins del camp de la ciència com dins del camp artístic.
  • Obtenir un coneixement teòric i pràctic de les ciències naturals i de les tècniques artístiques i d’il·lustració de ciències naturals.
  • Adquirir les competències bàsiques dins del camp professional de la il·lustració científica.

A professionals de l’àmbit de les ciències, estudiants de biologia, veterinària i ambientals, educadors ambientals i naturalistes, metges, paleontòlegs, etc., així com interessats o professionals del món artístic que vulguin accedir a una formació en il·lustració científica.

Es valoraran les persones amb titulacions afins a disciplines científiques o artístiques. Serà necessari que els alumnes (titulats o no) presentin un portafolis on es pugui valorar el seu currículum i el nivell assolit en dibuix, així com un escrit de motivació per realitzar el curs. La valoració d’aquest portafolis serà de màxima importància per a l’admissió del sol·licitant.

Nota: aquells alumnes que no tinguin títol universitari previ tindran dret a rebre, amb les mateixes condicions, un certificat d’assistència lliurat per la Fundació UdG: Innovació i Formació.

La il·lustració científica i naturalista ha estat, des del principi dels temps, un mitjà de comunicació i divulgació imprescindible per a la ciència. Utilitzada en disciplines tan variades com la medicina, les ciències naturals, l’astronomia o la paleontologia, no és tan sols una eina de gran utilitat per al científic, sinó també una manera d’entendre i d’interioritzar el subjecte que s’investiga. No en va s’afirma que no es coneix alguna cosa fins que no es dibuixa. Però malgrat la seva importància i presència actuals a moltes universitats europees, no hi ha cap formació oficial d’aquesta disciplina a Catalunya, i és per això que presentem aquest diploma de postgrau que omplirà un buit necessari i llargament reivindicat.

La formació pretén oferir uns coneixements bàsics sobre aquesta disciplina i donar les eines necessàries perquè l’alumne descobreixi un nou camp on es pugui desenvolupar com a professional, així com utilitzar-lo de recurs i eina en la seva feina dins del camp de la ciència, tant d’investigació com d’educació ambiental o divulgació, entre d’altres.

L’observació i el coneixement d’allò que volem dibuixar serà la idea transversal de la formació, es donarà importància al treball de camp, a la formació teoriconaturalista i a les tècniques artístiques.

Oferir els coneixements bàsics d’aquesta disciplina a professionals de la ciència (biòlegs, veterinaris, ambientòlegs, etc.) que vulguin saber-ne les possibles aplicacions en les seves disciplines respectives, ampliar el seu camp de coneixement i dotar-se d’eines que els ajudin en els seus respectius camps d’estudi. També s’adreça a interessats o professionals del món artístic que desitgin descobrir una nova disciplina i formar-se, tant professionalment com personalment.

La formació té un enfocament molt pràctic en què el treball al camp n’és l’element vertebrador bàsic i diferencial; això permet a l’alumne la descoberta a partir de l’observació i l’experiència personal.

Objectius de cada assignatura:

1. Introducció a la il·lustració científica - Aprendre què és la imatge il·lustrada i la seva evolució al llarg de la història, fer-se una idea dels diferents codis que s’han anat utilitzant i per què, i reflexionar sobre com s’utilitza actualment.

2. Introducció a les tècniques i materials - Conèixer les principals tècniques artístiques i materials.

3. Il·lustració de botànica - Conèixer els principals codis de representació de la il·lustració de botànica, tant d’investigació com de divulgació.

4. Il·lustració de zoologia - Conèixer els principals codis de representació de la il·lustració de zoologia, tant d’investigació com de divulgació.

5. Il·lustració de paleontologia - Conèixer els principals codis de representació de la il·lustració paleontològica, tant d’investigació com de divulgació.

6. Tècniques digitals - Pensat per donar a conèixer i aprendre les principals tècniques digitals dins de la il·lustració científica.

7. Seminaris - Conèixer els principals codis de representació d’altres disciplines de la il·lustració de ciències naturals i donar les principals eines per introduir-se en el món laboral.

8. Treball final - Capacitar l’alumne perquè es pugui enfrontar al món laboral tot posant en pràctica l’aprenentatge recollit en el Postgrau.

Totes aquelles relacionades amb la branca de les arts visuals, així com a complement de les sortides professionals relacionades amb la branca de la biologia, l’ecologia, la zoologia, la geologia i qualsevol disciplina científica de ciències naturals on s’apliqui la il·lustració científica.

• Fundació d'Estudis Superiors d'Olot
  • Ajuntament d'Olot