Màster

Data darrera sessió presencial: 21/12/2018

divendres de 15 a 21 h  i dissabte de 9 a 15 h

Lloc de realització: Campus Barri Vell de la UdG

– Vivim un moment fortament marcat per l’explosió de la diversitat a tot arreu, i també, i conseqüentment, per una important fragmentació de les creences. Conèixer aquesta diversitat i fragmentació ha esdevingut una qüestió important.
– El projecte d’algunes ideologies polítiques d’arraconar definitivament la religió a l’àmbit privat o de fer-la desaparèixer ha fracassat. El debat sobre quin paper han de tenir les religions a les nostres societats ha de ser abordat amb profunditat.
– Davant del reconeixement del fet religiós com a fet important en la vida d’algunes persones i com una possibilitat de desenvolupament personal fa necessari que hi hagi personal format i capacitat .

Pràctiques externes

Aquest curs té pràctiques curriculars.

A qui s' adreça

A professionals de l’administració pública i entitats del tercer sector, responsables d’entitats religioses i estudiants amb inquietuds per conèixer el fenomen religiós i les seves dimensions teòriques, i adquirir un bagatge i una experiència pel que fa a la seva gestió.

– Titulació universitària.
– Aquesta formació està oberta a totes les persones que vulguin aprofundir en el coneixement sobre la diversitat religiosa. Les persones que no tinguin titulació universitària obtindran un certificat d'assistència al curs.

Aquest màster es una proposta formativa que pretén abordar la diversitat religiosa des de perspectives diferents: filosòfiques, sociològiques, antropològiques, històriques i del dret. Es fonamenta en els aspectes següents:
– Vivim un moment fortament marcat per l’explosió de la diversitat a tot arreu, i també, i conseqüentment, per una important fragmentació de les creences, interessos, i identificacions col·lectives i per l’emergència de noves formes d’espiritualitat associades als diversos col·lectius i a les diverses situacions i condicions de vida de la gent.
– El projecte d’algunes ideologies polítiques d’arraconar definitivament la religió a l’àmbit privat o de fer-la desaparèixer ha fracassat. La presència de confessions religioses a la nostra societat i d’una pluralitat cada cop més notable de confessions és un fet obvi, i potser fins i tot desitjable, dins de qualsevol societat democràtica estable.
– El reconeixement del fet religiós com a fet important en la vida d’algunes persones i com una possibilitat de desenvolupament personal (és a dir, com un dret fonamental) obliga les administracions a dissenyar, executar i avaluar polítiques que tinguin en compte les diferents confessions religioses. Es fa necessari, doncs, que hi hagi personal format i capacitat per assumir aquestes responsabilitats i això vol dir, que conegui i estigui familiaritzat amb aquesta diversitat.
– La diversitat religiosa és un camp d’estudi seriós en l’àmbit acadèmic a pràcticament tots els països democràtics. A Espanya i Catalunya no hi ha cap màster d’aquestes característiques per raons històriques que tenen a veure amb la vinculació excessivament estreta que hi ha va haver entre el règim franquista i l’església catòlica. La situació, tanmateix, després de quaranta anys, és molt diferent i pensem que ha arribat el moment de normalitzar, des de la universitat, el coneixement, el tractament i la formació en gestió de la diversitat religiosa.
– Hi ha manca de formació interdisciplinària que abordi d’una manera integral la diversitat religiosa, i en canvi, existeix la necessitat de personal professional qualificat que pugui dissenyar actuacions adequades respecte a aquesta diversitat.
– Hi ha necessitat d’oferir una formació especialitzada també per als responsables de confessions religioses.

Generals:
–  Conèixer i identificar els continguts bàsics i fonamentals de les diferents disciplines que aporten reflexió i coneixement de la diversitat religiosa: la filosofia, la sociologia, l’antropologia i la història.
– Analitzar críticament els discursos i els debats sobre el fenomen religiós i els debats interns dins de cada confessió.
– Comprendre els condicionaments sociopolítics que permeten analitzar i entendre el món actual i el paper que la religió i les formes d’espiritualitat hi té.
– Analitzar els models, polítiques i accions en matèria de diversitat religiosa.

Específics:
– Identificar i conèixer l’estructura i l’organització administrativa dels serveis implicats en el desenvolupament de les polítiques de la diversitat religiosa.
– Dissenyar actuacions i realitzar avaluacions d’accions, projectes, programes i plans vinculats a la diversitat religiosa.
– Investigar i realitzar treballs de recerca en l’àmbit de la diversitat religiosa tant des d’una perspectiva teòrica com pràctica.
– Identificar i analitzar les realitats de les confessions religioses i les noves espiritualitats.

La rellevància de la diversitat religiosa i la seva gestió és cada vegada més present en l’àmbit professional. Tant en l’administració pública com en les iniciatives privades, hi ha cada cop més la necessitat de tenir en compte el fet de la diversitat religiosa que caracteritza la nostra societat. Fins i tot hi ha necessitat per part dels mateixos responsables de les confessions religioses de conèixer la pluralitat religiosa de la societat catalana i europea. Les empreses, les escoles, els hospitals, les presons, etcètera, són llocs on aquesta diversitat marca d’una manera o altra la gestió i orienta la producció del centre. Aquests són uns quants exemples de perfils professionals als quals pot interessar cursar el màster: tècnics dins de l’àrea de convivència i cohesió social dels ajuntaments, formadors del personal de l’administració pública i col·lectius professionals en la matèria, treballadors de mediació intercultural i gestió de conflictes, etcètera.

Càtedra Ferrater Mora

Entitats col·laboradores

• Afers Religiosos
    Direcció General Afers Religiosos