Identificació

Curs d'Especialització en la Construcció de la Identitat de les Persones Adoptades (realització a Barcelona)

Matricula't

Informació bàsica

Edició: Primera
Hores: 25.00
Data inici: 18/11/2017
Data finalització: 02/12/2017
Crèdits: 1.00 ECTS
Nombre de places: 20
Codi: 17PPX4041

Preu: 155,00€
Horari: dissabte, de 10 a 14 h
18 i 25 de novembre i 2 de desembre de 2017

Lloc realització: Fundació Eulàlia Torras de Beà. Carrer Santa Eulàlia, 11-13. 08012 - Barcelona
PRESENTACIÓ

La Fundació Eulàlia Torras de Beà té conveni amb l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció des de l’any 1997 per dur a terme els processos de preparació i de valoració de les persones que s’ofereixen per adoptar un/a menor, com també la realització de les entrevistes de seguiment postadoptiu. Compta, així mateix, amb un servei privat d’atenció postadoptiva que atén famílies de tot el territori.
Fruit d’aquesta experiència, es va publicar el llibre Adopción e identidades (Octaedro), el mes de novembre de 2011.
Aquest curs d’especialització pretén transmetre el coneixement de l’equip de la fundació en aquest àmbit, focalitzant la identitat com a tema central i fil conductor que permeti explicar com les experiències prèvies a l’adopció d’aquests menors han pogut afectar-la. Se centra també en els recursos que caldria posar en marxa després de l’adopció per facilitar-ne una (re)construcció suficientment sana i en el paper que continuen tenint les esmentades experiències en l’etapa de l’adolescència i més enllà de la majoria d’edat.

OBJECTIUS

1-Aquest curs pretén donar unes bases teòriques sobre el concepte d’identitat i sobre la seva construcció a partir d’unes experiències relacionals concretes.

2-Analitzar la identitat habitualment resultant d’haver viscut unes primeres experiències de carències afectives greus, maltractament, pèrdues repetides i/o abandonament ens permetrà comprendre les conductes d’aquests menors a l’inici de la convivència i concretar uns objectius per tal de facilitar el seu desenvolupament global.

3-L’alumne/a podrà conèixer quines són les variables que, després de l’adopció, tenen un paper important en la (re)construcció de la identitat d’aquests menors i aprofundir en els recursos que cal que es posin en marxa per afavorir que sigui tan integrada, consolidada i positiva com sigui possible.

4-L’alumne també coneixerà la importància de l’acompanyament en la comunicació dels orígens i la diferència racial quan n’hi ha, quines són les etapes en la seva comprensió i quins són els factors de risc que requereixen d’una intervenció per part dels professionals.

5-A través de casos clínics, es presentarà material diagnòstic i de tractament que permetrà exemplificar algunes de les fallades en la identitat que estan en la base dels diversos motius de consulta per part de les famílies adoptives.

6-El coneixement de la identitat en etapes posteriors a la infància i l’adolescència permetrà conèixer si existeixen característiques comunes en la identitat de les persones adoptades al llarg de tota la vida, així com els processos de mediació en la recerca d’orígens, als quals haurien de recórrer les persones que desitgen buscar físicament els seus orígens.

A QUI S'ADREÇA

A aquells professionals de l’àmbit de la salut (psicòlegs, psicopedagogs, pediatres, psiquiatres, infermeres pediàtriques), de l’educació (educadors, mestres i mestres d’educació especial) i del treball social que vulguin tenir coneixements i/o especialitzar-se en l’atenció a persones adoptades i les seves famílies.

REQUISITS D'ADMISSIÓ

Grau en Psicologia, Psicopedagogia, Medicina (pediatres i psiquiatres), Magisteri, Mestre d’Educació Especial i Treball Social.

1. Què és la identitat. Amb quina identitat arriben els nens a l’adopció.
1.1 Què és la identitat.
1.2 Components de la identitat.
1.3 La mirada de l’altre en la construcció de la identitat de cadascú.
1.4 Qui són els nens que arriben a l’adopció.
1.5 Experiències prèvies a l’adopció.
1.6 Quina identitat tenen a l’inici de la convivència.

2. La (re)construcció de la identitat al llarg de la infància i l’adolescència.
2.1 Recursos dels pares adoptius que l’afavoreixen.
2.2 L’acompanyament en la comunicació dels orígens. Etapes en el seu coneixement i comprensió.
2.3 La integració de la diferència racial a la identitat.
2.3 L’etapa de l’adolescència. Identitat i relació amb els pares i els iguals.
2.4 Fallades en la (re)construcció de la identitat en la infància i adolescència. La identitat basada en la vergonya.
2.5 Les famílies adoptives a la consulta. Material clínic.

3. La identitat de la persona adoptada en etapes posteriors.
3.1 L’etapa adulta. Conjugalitat, parentalitat i àmbit laboral.
3.2 L’acompanyament i la mediació en recerca d’orígens.

PROFESSORAT, DIRECCIÓ I COORDINACIÓ
Professorat

Núria Beà i Torras. Pediatra i psicoterapeuta de la Fundació Eulàlia Torras de Beà (FETB). Treballa en atenció precoç des de l'any 1984. Des del 1999 forma part de l’equip d’adopcions de la mateixa fundació, realitzant les tasques de preparació i valoració de les persones que s’ofereixen per adoptar, així com de seguiment postadoptiu. Ha impartit diversos cursos i publicat treballs sobre adopció en revistes especialitzades.

Cesarina Ontiveros Suárez. Treballadora social i mediadora familiar. L’any 1995 va iniciar la seva tasca professional en l’àmbit de la salut mental infantojuvenil a la Fundació Eulàlia Torras de Beà. És membre de l’equip d’adopcions de l’esmentada fundació des del 1997, moment en què l’Administració va crear les Institucions Col·laboradores per a la Integració Familiar (ICIF). Coordinadora de l’equip d’adopcions del 2006 al 2008. És coautora, amb la resta de l’equip d’adopcions, del llibre Adopción e identidades (Octaedro).

–  Montserrat Rius i Ruich. Psicòloga, psicoterapeuta i educadora social. Va treballar del 1997 al 2002 en un centre residencial d’acció educativa de titularitat pròpia de la Generalitat de Catalunya, atenent a menors tutelats per l’Administració. L’any 2004 es va incorporar a l’equip d’adopcions de la Fundació Eulàlia Torras de Beà, que coordina des del 2008. Forma part de la Unitat d’Atenció Postadoptiva de la fundació. Ha participat en jornades sobre adopció i ha publicat treballs sobre aquest tema en revistes especialitzades.

* La direcció es reservarà el dret a fer canvis en l'equip docent en cas que algun dels professors no pugui impartir la seva matèria, garantint el mateix nivell de qualitat i categoria pofessional.

Direcció

Anna Taberner Salvans. Psiquiatra. Psicoterapeuta de la "Federación Española de Asociaciones de Psicoterapeutas" (FEAP). Màster en Psicopatologia Clínica per la Universitat Ramon Llull (1994). Postgrau en Clínica Infanto-Juvenil (1997) de la Fundació Eulàlia Torras de Beà (FETB). Postgrau d’Autoavaluació en Psiquiatria per la Universitat Internacional de Catalunya (2002). Treballa en Salut Mental Infanto Juvenil des del 1995. Coordinadora del Centre de Salut Mental Infanto-Juvenil (CSMIJ) de Sant Andreu del març del 2006 fins el març del 2010. Actualment Directora General de Qualitat i Coneixement de la FETB des de novembre 2014.

Coordinació

Mireia Escardíbul Ferrà. Psicòloga clínica i psicoterapeuta de la Fundació Eulàlia Torras de Beà. Treballa en atenció precoç des de l'any 1997 al CDIAP de la FETB, essent la coordinadora del mateix des de l'any 2004 fins el 2015. Ha impartit diversos cursos i col·laborat en publicacions sobre l'atenció precoç. A l'actualitat és directora de Posicionament i Nous Projectes, i responsable de Docència i Recerca de la FETB.

Organitza:

Matricula't