Models Innovadors. Mètodes de Resolució de Conflictes i Mediació en l’Esport i en la Gestió d’Institucions Esportives

Codi: 204233
Tipologia: Curs d'especialització
Idioma: Espanyol
Data d'inici: 08/04/2021
Data darrera sessió presencial: 27/05/2021
Data de finalització: 27/05/2021
6 ECTS / 24 hores de videoconferència

Dijous de 17 a 20 h

Lloc de realització: Per videoconferència amb el programa Zoom

• És un curs que potencia les oportunitats laborals dels professionals de l’esport i dels que estan al capdavant de projectes, institucions i clubs esportius de diferents nivells –escolar, federat i d’elit– a través de l’assoliment de competències sobre els mètodes de la resolució de conflictes i la mediació.
  • Els coneixements adquirits al curs permetran als inscrits créixer personalment i professionalment.
  • Aquest curs està dissenyat per potenciar les capacitats dels professionals de l’àmbit de l’esport en la seva pràctica quotidiana, amb equips competitius i en formació i en la gestió esportiva d’institucions, clubs i activitats esportives.
  • El curs combina la part teòrica, amb docents de reconegut prestigi i experiència en l'àmbit de la resolució de conflictes i de l’esport, i una part pràctica en què l’alumne genera les seves pròpies eines d’intervenció en la pràctica esportiva i en els clubs i institucions públiques i privades amb activitat esportiva.
  • Els coneixements i les competències adquirides són molt útils i pràctics, i es poden aplicar en àmbits i situacions conflictives diferents.

Pràctiques externes

Pràctiques extracurriculars a Clubs amb projectes de mediació esportiva de Catalunya.

• Qualsevol persona de la gestió esportiva amb responsabilitats i interès a resoldre conflictes.
  • Professionals de l’activitat física i de l’esport.
  • Professionals de la resolució de conflictes i de la mediació.
  • Assessors, advocats, dirigents, gerents d’entitats i clubs esportius.
  • Tècnics, coordinadors, entrenadors i preparadors físics.
  • Psicòlegs i sociòlegs esportius.
  • Professors d’educació física.
  • Dirigents i empleats de federacions esportives i altres institucions que treballen donant suport i promovent l’esport.
  • Dirigents i tècnics d’entitats dedicades a la resolució i la gestió de conflictes socials.
  • Responsables i professionals d’ONG que promouen l’esport com a eina d’intervenció per reduir conflictes i situacions de desigualtat, exclusió, vulnerabilitat i radicalització socials i desenvolupament comunitari, etc.
  • Policies i cossos de seguretat amb responsabilitats i activitat laboral a les instal·lacions esportives.

Els últims anys, la necessitat d'innovar ha caracteritzat les nostres societats. Aquesta innovació s’ha vist reflectida a l’hora de tractar i gestionar els conflictes a través de nous mètodes que ofereixen solucions més eficaces, eficients, duradores i satisfactòries.

Els conflictes formen part i estan presents en les nostres vides i en les nostres feines i activitats. I l’esport, en totes les seves variants i pràctiques, no n’és una excepció.

En la pràctica de l’esport i en l’organització d’activitats esportives apareixen de forma freqüent conflictes amb conseqüències negatives i costos molt elevats. Saber gestionar aquestes situacions amb nous mètodes adients ha esdevingut imprescindible en la feina dels professionals de l’esport i al capdavant de les entitats esportives.

Aquest curs d’especialització reuneix els coneixements, mètodes i sistemes de resolució de conflictes per ser aplicats en l’esport i, en concret, en la gestió esportiva. Esportistes d’elit, formadors de primer nivell de l’esport i professionals de prestigi de la resolució de conflictes i la mediació s'uneixen en aquest curs d'especialització per fer possible que qualsevol professional de l’esport i de la gestió esportiva, de la modalitat i nivell que sigui, pugui assolir les competències per aplicar en la seva pràctica professional mètodes provats de mediació i les fórmules de resolució de conflictes i donar-los la resposta més adequada.

• Conèixer els fonaments de la conflictologia ADR (Alternative Disputes Resolution), i les diferents aproximacions teòriques sobre els conflictes.
  • Adquirir les capacitats d'anàlisi dels conflictes en general i, en concret, en la pràctica de l’esport i en la gestió de les organitzacions esportives.
  • Transformar la manera de comunicar orientant-la a la resolució dels conflictes i a la implicació de les persones i grups afectats per assolir solucions satisfactòries.
  • Aprendre tècniques i estratègies per a una intervenció intel·ligent i no violenta en situació de conflicte.
  • Conèixer i saber crear les condicions per utilitzar els mètodes de resolució de conflictes i aplicar les tècniques de la comunicació, negociació, mediació, arbitratge i facilitació.
  • Desenvolupar programes d'intervenció eficaços en la cerca i aplicació de solucions específiques i positives en el marc de la gestió esportiva de clubs i organitzacions.

Competències

• Conèixer i reflexionar al voltant de noves metodologies d'intervenció de la conflictologia i de la mediació.
  • Reconèixer i saber analitzar un conflicte general i un d’específic en l’esport i en la gestió de les organitzacions esportives.
  • Treballar els aspectes de la comunicació per prevenir, conduir i apaivagar conflictes.
  • Dotar-se de principis i eines per a l'anàlisi i posterior intervenció en un conflicte en l’esport i en la gestió de les organitzacions esportives.
  • Dissenyar, planificar, gestionar i desenvolupar processos de resolució de conflictes a partir de les diferents tècniques i procediments tant de prevenció com de resolució durant el desenvolupament del conflicte.

Entitats col·laboradores

• Societat Catalana de Conflictologia

Diploma de postgrau

Resolució de Conflictes Públics i Mediació Comunitària