Diploma d'especialització

Data d'inici: 04/11/2019
Data darrera sessió presencial: 19/06/2020
Data de finalització: 19/06/2020

Les activitats lectives del curs començaran la primera quinzena de novembre i acabaran a mitjans de juny, d’acord amb el calendari següent:

• De novembre a febrer hi haurà classe quatre dies a la setmana i es combinaran les matèries 1, 2 i 3.
  • De març a maig les classes de les matèries 1, 2 i 3 seran un dia a la setmana.
  • De març a maig/juny es realitzarà la matèria 4 (pràcticum) tres dies a la setmana.
Lloc de realització: Facultat d’Educació i Psicologia de la UdG

Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020
Cofinançat pel Fons Social Europeu
Convocatòria per al desenvolupament de programes universitaris de formació per a l’ocupació adreçats a joves universitaris amb discapacitat intel·lectual inscrits en el Sistema de Garantia Juvenil.
Curs 2019-2020

Pràctiques externes

Un dels objectius principals del programa és millorar les possibilitats de les persones amb discapacitat intel·lectual a l’hora d’accedir al mercat laboral. Per aquest motiu, dins de la proposta formativa, s’ha inclòs un programa de pràctiques amb pes suficient com per poder analitzar i millorar aquelles competències que els estudiants hauran de desenvolupar. El programa consta d’una matèria de pràcticum (12 crèdits ECTS), distribuïda en un període de Pràctiques laborals en...

Els participants seran joves amb discapacitat intel·lectual que compleixin els requisits següents:

• Tenir una discapacitat intel·lectual amb un grau igual o superior al 33%, reconeguda oficialment per l’Organisme competent de la seva Comunitat Autònoma.
  • Haver complert o complir, l’any 2019, 18 anys i tenir-ne menys de 30.
  • Ser beneficiari del Sistema Nacional de Garantia Juvenil de manera prèvia a l’inici del curs, admetent-se una antiguitat d’aquest document de, com a màxim, quinze dies anteriors a la data d’inici de curs.
  • Manifestar un desig de formar-se i demostrar una conducta social ajustada.
  • En la selecció de participants es tindrà en compte la paritat entre homes i dones.

Encara que en la legislació es reconeixen els drets de les persones amb discapacitat tant en l’àmbit internacional (Convenció dels drets de les persones amb discapacitat) (Nacions Unides, 2016) com en el nacional (Llei de drets de les persones amb discapacitat, 2013 ), les persones amb discapacitat s’enfronten encara a moltes barreres que els impedeixen la plena inclusió i la normalització dels processos d’incorporació al món del treball. En aquest sentit, totes les universitats han de, com a part de la seva responsabilitat social, ser un punt d’inflexió i un agent del canvi social i educatiu perquè l’accessibilitat universal i el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) sigui una realitat en el dia a dia de les aules.

L’educació superior no pot convertir-se en una barrera infranquejable per a les persones amb discapacitat, sinó que s’ha de transformar en l’oportunitat d’aconseguir una vida independent plena i autònoma, en què les oportunitats laborals augmentin. Millorant l’accés i la permanència a les universitats a través de la formació, l’escletxa que existeix en l’actualitat en matèria d’ocupabilitat es reduiria substancialment, les persones amb discapacitat intel·lectual accedirien a llocs més qualificats i, amb els suports necessaris i les adaptacions dels llocs laborals, aquesta situació es normalitzaria i es convertiria en una pràctica habitual en petites i grans empreses.

Aquest diploma d’especialització és de caràcter híbrid o mixt; la docència (30 crèdits ECTS) es distribueix al 50% entre activitats inclusives (desenvolupades conjuntament amb estudiants de diferents graus de la Facultat d’Educació i Psicologia) i activitats específiques (que seran dutes a terme de forma individual o en grup per part únicament dels participants al programa). El suport a les necessitats d’inclusió laboral dels joves participants justifica l’organització i el desenvolupament d’un pràcticum personalitzat que serà dut a terme en llocs de treball ordinaris (12 crèdits ECTS), així com la realització de tutories individuals que permetin fer adaptacions personalitzades de les diferents matèries.

Paral·lelament, i d’acord amb els plantejaments que el consideren una acció prioritària per potenciar la inclusió social dels joves participants amb discapacitat intel·lectual en el context universitari, es proposa un programa de mentoria en el qual, a cada estudiant, se li atribuirà un mentor, un estudiant universitari que rep un assessorament específic i que ofereix suport al jove amb discapacitat en els diferents espais de la vida universitària. Amb això es pretén incrementar la xarxa social dels estudiants amb discapacitat i potenciar d’aquesta manera la seva participació en la vida universitària. La participació de joves amb discapacitat intel·lectual en activitats formatives de caràcter universitari ha de contribuir a millorar la seva autonomia, la seva formació acadèmica, les seves competències d’emprenedoria i comunicació, així com les competències professionals generals.

Els objectius generals del diploma d'especialització són els següents:

• Proporcionar formació universitària a joves amb discapacitat intel·lectual enfocada a millorar la seva autonomia, la seva formació acadèmica i la seva preparació laboral, dotant-los d'habilitats i competències necessàries per facilitar la seva inserció laboral en contextos d'ocupació ordinaris.
  • Facilitar una formació integral i personalitzada perquè els joves amb discapacitat intel·lectual puguin participar com a membres de ple dret en la seva comunitat.

• Vicerectorat de Territori i Compromís Social

Entitats col·laboradores

• Fundación ONCE
  • Programa cofinançat pel Fons Social Europeu

Gratuït per a persones que compleixin amb els requisits d'admissió.