Cures Pal·liatives a la Persona amb Càncer

Data d'inici: 19/09/2022
Data darrera sessió presencial: 22/10/2022
Data de finalització: 04/11/2022

SEMIPRESENCIAL, 2 divendres de 15.30 a 20.30 h i 2 dissabtes de 9 a 14 h). Consultar en el calendari els dies programats.

Nota: En el cas que no es pogués efectuar la docència presencial prevista, degut a motius aliens a la Fundació, es posposarien les dates presencials programades, i si finalment aquest període excepcional s’allargués, el curs continuaria per videoconferència amb el programa ZOOM.

Lloc de realització: Facultat d'Infermeria de la UdG. Campus Centre.

• Aquest curs d'especialització és especialment adequat per a professionals que des dels respectius àmbits assistencials de la salut on treballen (hospital, atenció primària, sociosanitari, etc.) atenen a persones amb malaltia oncològica pal·liativa i/o en situació de final de vida.
  • Els punts forts i diferenciadors d'aquest curs són 3: abordatge multidisciplinar; la mirada formativa des d'una perspectiva centrada en la persona i des de la persona amb malaltia pal·liativa; la innovació docent i el format semipresencial
  • Aquest curs d'especialització és una assignatura integrada en el Màster d'Atenció Oncològica Integral.

A professionals de les ciències de la salut i de les ciències socials que des dels respectius àmbits assistencials de la salut on treballen (hospital, atenció primària, sociosanitari...) atenen a persones amb malaltia oncològia pal·liativa i les seves famílies, i, per tant, volen ampliar-ne el coneixement  i millorar les competències.

• Infermers/es
  • Metges/ses de primària i de centres sociosanitaris
  • Psicòlegs/gues
  • Treballadors/es socials
  • Nutricionistes
  • Fisioterapeutes
  • Altres disciplines afins

Titulació universitària en Ciències de la Salut i Socials (medicina, infermeria, psicologia, treball social, fisioteràpia, dietètica i nutrició, i altres afins).

Les cures pal·liatives promouen una atenció centrada en la persona i el seu entorn com a eix de la terapèutica. Es treballaran els principis generals de la intervenció multidisciplinària en persones en situació de malaltia pal·liativa oncològica avançada i/o en situació de final de vida.

• Conèixer les necessitats de les persones i el seu entorn en situació de malaltia avançada i/o al final de la vida.
  • Identificar les bases de l’abordatge del control de símptomes en cures pal·liatives.
  • Diferenciar les eines més útils del procés d'informació i comunicació de males notícies.
  • Organitzar l’atenció a la família.
  • Descriure factors d'impacte emocional i de dol.
  • Detectar que l’organització de recursos i el treball en equip dels professionals son una eina en la consecució dels objectius dels pacients.
  • Conèixer el programa i funcionament de l'atenció a les cures pal·liatives i del final de la vida des de l'àmbit comunitari.

La capacitació competencial per a l’atenció de les persones amb malalties oncològiques pal·liatives permetrà augmentar el coneixement i per tant contribuirà al desenvolupament professional i a la millora pràctica en els diferents àmbits assistencials que assiteixen a les persones amb malaltia oncològica pal·liativa.

• Centres o unitats especialitzades en atenció oncohematològica.
  • Centres d'atenció primària.
  • Unitats d'hospitalització que atenen persones amb malaltia oncològica pal·liativa.
  • Centres sociosanitaris que atenen persones amb malaltia oncològica pal·liativa.

Entitats col·laboradores

• Institut Català Oncologia
    Institut Català d'Oncologia

Qualificació Professional per a Persones Avaluadores de la Dependència