Les “fake news” en l’àmbit de l’alimentació

Data: 10/12/2020
Lloc: ON LINE

La meitat de la població utilitza les xarxes socials per informar-se sobre alimentació, sovint sense ser conscients que el 30% de les notícies falses que circulen per internet estan relacionades amb alimentació. En un context en el qual existeix una preocupació creixent sobre el què i el com mengem, s’evidencia un augment de la demanda de fonts fiables i de referència.

El món científic i académic no pot quedar-se de braços plegats davant la desinformació (o mala informació) que es genera a les xarxes, però la col·laboració amb altres sectors, públics i privats, és fontamental. Durant la jornada Marta Hugas, directora científica de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), presentarà les lliçons apreses i les estratègies per contraatacar les fake news utilitzades per l’agència europea i Rocío Pérez Benavente, coordinadora de Maldita Ciencia, els aprenentatges adquirits per la plataforma periodística de control de la desinformació. Posteriorment, a la taula rodona, diferents professionals vinculats amb l’àmbit de l’alimentació exploraran vies per incrementar l’impacte del coneixement a les xarxes socials i valoraran possibles mecanismes de participació  a l’abast dels diferents agents de l’ecosistema innovador.

L’assistència a la jornada és gratuïta amb inscripció prèvia mitjançant el següent enllaç.

18h - Presentació de la jornada
Dra Carmen Carretero, directora científica del Campus Alimentació i Gastronomia
Dra Dolors Vidal, directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge – Sant Antoni

18.15h - "Fake news": lliçons apreses i estratègies a l’Europa d’avui
Marta Hugas, directora científica de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA).

18.45h - Contra les Fake News, Comunicació Social de la Ciència!
Sílvia Simon, delegada del rector per la promoció i divulgació i directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital

19.00h - Bulos sobre alimentación: qué podemos hacer para combatirla y qué hemos aprendido haciéndolo
Rocío Pérez Benavente, coordinadora de Maldita Ciencia, plataforma de periodisme per controlar la desinformació

19.15h - Taula rodona Com es poden combatre les notícies falses? De quina manera el coneixement científic pot aconseguir major impacte a les xarxes socials? Quin paper hi juguen la resta dels agents de l’ecosistema innovador?

• Yvonne Colomer, directora executiva de la Fundació Triptolemos pel desenvolupament del sistema alimentari | Recerca i innovació
  • Isaac Salvatierra, cap de comunicació del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya | Administració pública
  • Eudald Casas, gerent de l’Associació Catalana d’Innovació del Sector Carni Porcí INNOVACC | Empresa
  • Salvador Garcia-Arbòs, periodista | Societat