Cicle Contemporàlia i Ciència: Un món complex. "Què és la ciència dels sistemes complexos i per a què serveix?" Dr.Maxi San Miguel

Fecha: 30/09/2021
Hora: 19.30 h
Lugar: Aula Magna de la Casa de Cultura de Girona

En un sistema complex, format per una immensa quantitat d’entitats lògiques, físiques o biològiques, el comportament exhibit per la col·lectivitat no pot ser fàcilment reduïble a la suma dels comportaments dels individus que la componen. Un formiguer, un cervell, la xarxa Internet, un ecosistema o una epidèmia vírica són tan sols alguns exemples dels sistemes complexos que conformen el nostre món.

El 30 de setembre tindrà lloc la primera conferència d'aquest cicle amb el títol "Què és la ciència dels sistemes complexos i per a què serveix?" a càrrec del Dr. Maxi San Miguel

Stephen Hawking va dir que la complexitat és la ciència del segle XXI. Aristòtil ja va dir que el tot és més que la suma de les parts, i el premi Nobel Phil Anderson va afirmar que la hipòtesi reduccionista no implica una hipòtesi construccionista. Aquesta xerrada pretén explicar aquestes afirmacions a través de conceptes com l’emergència, la connexió micro-macro, els fenòmens col·lectius i lliures d’escala i les xarxes complexes. També incidirà sobre la interdisciplinarietat de la ciència dels sistemes complexos, la seva capacitat de redefinir camps del coneixement i les implicacions de la disponibilitat de Big Data.

Maxi San Miguel és catedràtic de Física a la Universitat de les Illes Balears i director fundador del IFISC (Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos, UIB-CSIC). És autor d’uns 360 articles en revistes de primer nivell en Física, Enginyeria, Ecologia, Sociologia i Ciència Interdisciplinària. Fa recerca en Física estadística i no lineal, sistemes complexos, sociologia computacional, física del làser i fotònica. Ha rebut la medalla de la Societat Espanyola de Física – Fundació BBVA el 2010 i el Senior Scientific Award 2015 de la Complex Systems Society.